Tuesday, July 22, 2008

Kenapa permainan CONGKAK patut dilestarikan

Pada ketika ini, saya yakin permainan Congkak ini masih dikenali oleh sesetangah anak-anak muda Melyu Singapura kerana permainan ini agak senang untuk dimain. Bagi saya, permainan ini harus menjadi salah satu permainan melayu yang harus dilestarikan kerana permainan ini amat popular atau amat digemari oleh orang-orang Melayu suatu ketika dahulu. Walaupun lebih ramai wanita yang lebih gemari bermain permainan ini dibandingkan dengan lelaki, ada sesetengah lelaki yang lebih handal bermain congkak. Seperti contoh, ayah saya lebih tahu bermain congkak daripada ibu saya. Dan pada pandangan saya, tidak mustahil jikalau zaman moden dan serba canggih ini, remaja ataupun pelajar-pelajar melayu khususnya tidak gemar dalam permainan ini.

No comments: